Normy olejů
Firemní normy olejů
Některé automobilky pro své motory potřebují i další, odlišné požadavky na vlastnosti nad rámec norem dle API a ACEA. Vyvinuly proto své vlastní, firemní normy. Pokud motor vyžaduje určitou firemní normu, je nutné, aby ji olej splňoval.Při nedodržení normy hrozí zničení motoru.Důvod,proč byly tyto normy vyvinuty,jsou speciální technologie,materiály a konstrukce dílů motoru,které běžné oleje nedokážou správně mazat.Z praxe je dobře známo,že uživatelé nahrazují oleje 507.00 (Longlife 0W30) oleji například 10W40 505.00,protože minulý automobil s tím neměl problém,a radí jim to i mechanik. Vůbec nereflektují to,že jejich současný motor tento olej absolutně nesmí používat. Potom je otázka času,než motor zničí. Netuší,že dnešní Longlife oleje jsou zcela jiné,než Longlife oleje prodávané před 1-2ma generacemi. Nejčastěji pak zničí hydrulická zdvihátka ventilů,vačku a DPF filtr,dle technologie hornování válců také válce,kroužky,písty,potažmo následně celý motor.Nepodceňujte správnost těchto norem,jedná se o nejdůležitější servisní prvek který rozhoduje o životnosti motoru. Nevěřte tomu,že Longlife oleje jsou špatné,jsou to nejlepší oleje,které vůbec existují pro běžné použití. Je dokázáno,že na tyto oleje lze běžně najet milion km,za předpokladu bedlivého servisu a provozu. Špatný je pouze Longlife interval 30-50tis km,tady je důrazně doporučeno ho zkrátit na 10-15 max 20.000km dle podmínek. Pokud chcete zvýšit životnost motoru,nezapomínejte na výměnu olejového filtru v půlce intervalu,proto je motor konstruován tak,aby jste při výměně filtru nemuseli olej vypouštět. Níže je uveden seznam současných firemních norem mnoha výrobců.
firemní normy skupiny VW (Volkswagen Group)
- VW 500.00 - lehkoběžné oleje pro benzínové a nepřeplňované naftové motory, určeno jen pro oleje třídy SAE 5W-xx a 10W-xx.
- VW 501.00 - multigrádní (vícerozsahové) motorové oleje bez pro benzínové a nepřeplňované naftové motory
- VW 501.01 - běžné motorové oleje pro benzinové a nepřeplňované naftové motory
- VW 502.00 - lehkoběžné oleje pro benzínové motory požívané při náročnějších zatěžovacích podmínkách, určeno pro oleje třídy SAE 0W-xx, 5W-xx a 10W-xx.
- VW 503.00 - benzínové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly výměny oleje(30.000 km, 2 roky)
- VW 503.01 - přeplňované benzínové motory osobních vozidel s prodlouženými intervaly výměny oleje (30.000 km, 2 roky), především určeno pro Audi TT a Audi S3
- VW 505.00 - pro přeplňované i nepřeplňované naftové motory, vhodný pro celoroční používání
- VW 505.01 - pro přeplňované, nepřeplňované i pro naftové motory se systémem PD (čerpadlo-tryska).
- VW 506.00 - pro naftové motory s velmi dlouho dobou výměnného intervalu (30.000, 2 roky)
- VW 506.01 - pro naftové motory se systémem PD (čerpadlo-tryska), které využívají prodloužený výměnný intervalem (30.000, 2 roky)
- VW 504.00 – určeny pro lehkoběžné benzínové motory, mají za úkol omezení popela sulfátu a podporují prodloužený interval výměny, lze jimi také nahradit oleje těchto norem: VW 501.01, VW 502.00, VW 503.00 a VW 503.01.
- VW 507.00 - určeny pro lehkoběžné naftové motory, mají za úkol omezení popela sulfátu a podporují prodloužený interval výměny oleje, lze jimi také nahradit oleje těchto norem: VW 506.00 a VW 506.01, u pevného intervalu výměny s nimi lze nahradit normy: VW 500.00, VW 505.00 a VW 505.01
firemní normy MB (Mercedes - Benz)
- MB 226.0 - sezónní oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních vozidel
- MB 226.1 - celoroční motorové oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních automobilů
- MB 227.0 - odpovídá normě ACEA E1-98, vhodné pro nepřeplňované naftové motory, interval výměny je 15 000 km
- MB 227.1 - odpovídá normě ACEA E1-98, vhodné pro nepřeplňované naftové motory, interval výměny je 15 000 km.
- MB 228.0 - sezónní oleje pro naftové nepřeplňované motory osobních i nákladních vozidel
- MB 228.1 – celoroční oleje pro nepřeplňované i přeplňované naftové motory, interval výměny je do 30 000 km.
- MB 228.2 - motorové oleje typu UHPD pro vysoce přeplňované naftové motory, mají prodloužené intervaly výměny u lehkých tříd do 45 000 km, zatímco v těžkých třídách (silniční tahače) je to až 160 000 km
- MB 228.3 - zejména pro nákladní vozidla, díky jejich vlastnostem je omezen popel sulfátu, fosforu a síry
- MB 228.5 - podobná oblast použití jako třída MB 228.3, zde jsou navíc zajištěny vyšší užitné vlastnosti, mají prodloužené intervaly výměny u lehkých tříd do 45 000 km, zatímco v těžkých třídách (silniční tahače) je to až 160 000 km
- MB 228.51 - pro osobní automobily, odpovídají zhruba třídám ACEA A3/B4/C3-04
- MB 229.1 - pro benzínové a naftové motory osobních vozidel, mají vyšší požadavky než třídy ACEA A2/B2 a A3/B3,
- MB 229.3 - motorové oleje pro osobní vozidla s prodlouženými intervaly výměny (30 000 km)
- MB 229.31 - pro osobní automobily, třída odpovídá přibližně normám ACEA A3/B4/C3-04, omezují síru a fosfor
- MB 229.5 - pouze pro motory osobních vozidel.
- MB 229.51 – pro osobní automobily s naftovými motory, které jsou vybavené filtrem pevných částic (DPF), pro benzínové motory s prodlouženými intervaly výměny, přibližně odpovídají normám ACEA A3/B4/C3-04, omezují tvorbu popela a splňují požadavky pro „Long life“
firemní normy BMW
- BMW Spezialöl - určené pro benzínové nebo naftové motory vyráběné do roku 1998
- BMW Longlife-98 - pro motory od roku výroby 1998
- BMW Longlife-01 - pro motory vyráběné od září 2001
- BMW Longlife-01 FE - pro specifické motory vyráběné od roku 2001
- BMW Longlife-04 – určené jak pro benzínové, tak pro naftové motory s i bez filtru pevných částic (DPF), vyráběné od roku 2004
firemní normy Fiat
- Fiat 9.55535-G1 - oleje řady „Fuel economy“ se sníženou viskozitou pro benzínové motory, interval výměny 2 roky
- Fiat9.55535-G2 - vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
- Fiat 9.55535-H2 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
- Fiat9.55535-H3 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
- Fiat 9.55535-D2 – vysoce výkonné oleje pro benzínové motory, interval výměny 1 rok
- Fiat 9.55535-M2 - pro benzínové a naftové motory
- Fiat 9.55535-N2 - pro benzínové a naftové motory včetně vysoce přeplňovaných turbomotorů
- Fiat 9.55535-Z2 – vysoce výkonný olej pro benzínové a naftové motory, taktéž použitelný u speciálních turbomotorů
- Fiat 9.55535-S1 - motorové oleje řady „Fuel economy“ se sníženou viskozitou určené pro naftové motory vybavené systémem DPF a také pro benzínové motory, interval výměny je 2 roky, přibližně odpovídá normě ACEA C1/C2
- Fiat9.55535-S2
firemní normy Ford
- FORD M2C 912-A1 - servisní olej od roku 1996, valitativní úroveň shodná s ACEA A1/B1
- FORD M2C 913-A1 - servisní olej od roku 1998, kvalitativní úroveň shodná s ACEA A1/B1
- FORD M2C 913-B – určené pro všechny benzínové a naftové motory bez systému DPF, není určen pro 1.9 TDI!
- FORD M2C917-A – určené pro naftové motory 1,9 TDI (Galaxy).
- FORD M2C 934-A - určené pro dieselové motory se systémem DPF, kvalitativní úroveň shodná s ACEA C1
- FORD WSS - M2C 912-A - určené pro benzínové a naftové motory osobních automobilů, nelze použít v motorech typ: 1,9 TDI (Galaxy) a 1,4 TDCI (Fiesta)
- FORD WSS - M2C 913-A - určené pro benzínové a naftové motory osobních automobilů, nelze použít v motorech typ: 1,9 TDI (Galaxy) a 1,4 TDCI (Fiesta)
- FORD WSS - M2C 913-B - určené pro naftové motory typu 1,4 TDCI (Fiesta)
- FORD WSS - M2C 913-C - určené pro naftové motory vybavené systémem DPF, kvalitativní úroveň shodná se třídou ACEA C1
- FORD WSS - M2C 934-A - určené pro naftové motory vybavené systémem DPF, kvalitativní úroveň shodná se třídou ACEA C1
firemní normy Opel
- GM-LL-A-025 (B0402095) - určené pro benzínové motory u osobních automobilů, snižuje spotřebu paliva
- GM-LL-B-025 (B0402098) - určené pro naftové motory u osobních automobilů, snižuje spotřebu paliva
- GM DEXOS 2 - určené pro benzínové a naftové motory s/bez systému DPF, lze nahradit předešlé normy GM-LL-A-025 a GM-LL-B-025
firemní normy Peugeot
- B71 2295 – založený na minerální bázi určený pro nízké výkonnosti, odpovídá normám ACEA A1/B1
- B71 2294 - založený na minerální bázi určený pro střední výkonnosti, odpovídá normám ACEA A3/B3
- B71 2296 - odpovídající normám ACEA A3/B4 (resp. ACEA A5/B5), také pro oleje se sníženou viskozitou
- B71 2290 - olej řady „MID SAPS“ se sníženou viskozitou, zvláště určený pro naftové motory vybavené systémem DPF, kvalitativní úroveň srovnatelná se třídou ACEA C2
firemní normy Renault
- RN 0700 – určený pro benzínové motory, odpovídá normě ACEA A3/ B4 (resp. A5/B5)
- RN 0710 - určený pro naftové motory bez systému „DPF“. Viskozitní třída SAE 5W-40, odpovídá normě ACEA A3/B4
- RN 0720 - určený pro naftové motory se systémem DPF, viskozitní třídy SAE 0/5W–30/40, odpovídá normě ACEA C4
firemní normy Porsche
- Porsche A40
- Porsche C30
firemní normy MANN
- MAN 271 - přibližně srovnatelná s ACEA E2
- MAN M3275 - přibližně srovnatelná s ACEA E3
- MAN M3277 - přibližně srovnatelná s ACEA E4 a MB 228.5
- MAN M3477 - přibližně srovnatelná s ACEA E6 a MB 228.51