Auto1 - Import a prodej aut                             
Komu je určen pohon 4x4?

Komu je určen pohon všech kol?

Vybíráte automobil a zvažujete pohon všech kol? Úvodem lze stanovit,že pohon všech kol nepřináší pouze výhody, ale rovněž nevýhody. Výhodou je lepší trakce, nevýhodou vyšší hmotnost, vyšší spotřeba, dražší servis a údržba skládající se z preventivní pravidelné výměny olejových náplní. U vozů s těžkým naftovým motorem vpředu v kombinaci s přední poháněnou nápravou a inteligentním pohonem (ESP+EDS) přední nápravy je rozdíl mezi pohonem všech kol daleko menší,než napříklady mezi vozy Mercedes C Klasse nebo BMW5er

 které mají zadní pohon a motory vpředu. Na tuto problematiku se podívaly také dvě redakce ze zemí, kde k tomuto téma mají co říct. Zkušenosti s Alpami a jejich horskými úseky se nezapřou. Rakouský mag. Auto touring porovnal jízdní vlastnosti aut s pohonem všech kol a bez něj. Mnoho řidičů přemýšlí o pohonu všech kol pro své auto. Vyplatí se jen ve strmém stoupání na kluzkém povrchu, při tažení přívěsu a na zablácené polní silnici.

Nevěřte však tomu,že se s pohonem všech kol vždy vyhrabete. Jakmile sedne auto "na břicho" tak můžete volat odtah. Totéž Vás pravděpodobně čeká i po zajetí do zasněžené příkopy, odkud se nevyhrabou často ani terénní stavební nebo lesní tahače 6x6 či 8x8. Trakce není neomezená, a když je povrch kluzký,tak je limitující právě trakce na pneu. Další problematikou je to,že pohon všech kol má sice lepší trakci,ale při deceleraci se stejně nejvíce spolehnete na Vaše pneu.  Kde tedy hledat největší přínos pohonu všech kol ve srovnání s jednou poháněnou nápravou? A vyplatí se vysoká investice do čtyřkolky? 

Magazín Auto touring postavil na start testu tři dvojice aut: dva Fiaty Panda, duo Audi Q3 a pár Mercedesů třídy C. Jeden zástupce měl vždy poháněná všechna kola, druhý přední nebo zadní nápravu. Motory byly shodné. Že se auto 4x4 lehce rozjezde na sněhu nebo ledu a vydrápe se do kluzkého kopce, je jasné. Co však umí dalšího? Auto touring připravil tři úkoly. Nejdříve musela testovaná auta do kluzkého kopce. Poté jezdila dokola, aby se zjistilo chování v zatáčkách na sněhu či ledu. Třetí část testu se zaměřila na brzdnou dráhu na suchu. Testy se uskutečnily na zkušebním polygonu, jehož povrch skrápěla voda. Podle magazínu takové podmínky odpovídají hladkému sněhovému povrchu. Nejdříve se na start postavila dvojice mercedesů. Jeden z kombíků třídy C měl pohon všech kol, u druhého motor roztáčel pouze zadní kola. Oba poháněl turbodiesel s výkonem 204 koní. Zadní kola mercedesu se zadním pohonem se při cestě do kopce mohutně protáčela, do cíle se auto dostalo za 14 vteřin a při průjezdu cílovou páskou jelo rychlostí 49,9 km/h. S pohonem všech kol šlo vše mnohem lépe. Na kopci je za 9,3 vteřiny a rychlost činí 66,6 km/h. Následuje zkouška dvou Audi Q3. I u tohoto SUV mají zákazníci na výběr mezi verzí quattro a pohonem tentokrát předních kol. ESP spojené s protiprokluzem poháněných kol zasahuje u Audi Q3 méně než u mercedesů. Audi s pohonem předních kol těží z většího zatížení motorem roztáčených kol, a proto si na sněhu vede lépe. I když mají obě audi nižší výkon (140 koní) než testované Mercedesy třídy C, na kopci jsou vždy o vteřinu rychleji než mercedesy. Rychlost v cíli je u obou značek srovnatelná. Třetí pár aut tvoří Fiaty Panda s malými naftovými motory 1,3 s výkonem 75 koní. Nejdříve se na start staví panda s pohonem předních kol a všechny překvapuje. 150metrové stoupání zvládá za necelých 12 vteřin a cílovou pásku protíná v rychlosti 52,6 km/h. Je rychlejší než audi s mercedesem. A ještě lépe si vede Panda 4x4. V cílové rychlosti sice zaostává, ale čas má nejlepší: 8,2 vteřiny. Důvodem je nízká hmotnost, díky níž odstartovala nejrychleji. Ostatní testy nedokázaly přínos pohonu všech kol. Následují zkoušky na malém okruhu, kdy auta mají za úkol projet co nejlépe zatáčkou. Brzy se ukazuje, že ani pohon všech kol  nemůže zvítězit nad fyzikálními zákony. Odstředivá síla je pro všechny vozy stejná, ať už mají poháněná dvě, nebo všechna čtyři kola. U obou mercedesů zasahuje velmi brzy ESP. Nenechá je rozjet do vyšší rychlosti, bezpečnost je na prvním místě. Rychleji jezdí po okruhu obě Audi Q3. Verze Quattro je jen o fous rychlejší. Fiat Panda dává redaktorům rakouského magazínu zabrat nejvíce. Čtyřkolka vybočuje ze své stopy dokonce ještě dříve než panda s pohonem jedné nápravy. Poslední díl testu přinesl nejmenší rozdíly mezi testovanou šesticí. Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h byla u všech dvojic srovnatelná. Když silnici zasype sníh, vozy s pohonem všech kol jsou ve výhodě. Hendikepy představují vyšší hmotnost i spotřeba paliva. Jízda do zasněženého kopce odhalí výhody pohonu všech kol. 

Švýcarsko je nejhornatější evropskou zemí. Stejně jako v Česku si také tamní řidiči kladou otázku, zda se jim vyplatí dražší auto s pohonem všech kol. Švýcarský autoklub porovnal 26 aut.  Do srovnání zařadil jen ta, která jsou k mání s pohonem všech kol i bez něj. Zjistil, že pohon 4x4 průměrně navyšuje hmotnost auta o 90 kilogramů. Spotřeba paliva je u čtyřkolek vyšší o půl litru na sto kilometrů. Průměrný příplatek za pohon všech kol činí 4200 švýcarských franků. To je asi 90 tisíc korun. To však není vše. Je nutné počítat i s vyššími poplatky za pojištění, servis, dražší auto více ztrácí svou hodnotu. Zákazníci se mohou alespoň těšit z toho, že mezi auty s pohonem všech kol panuje stále větší konkurence a jejich nabídka se rozšiřuje. Čtyřkolky už nejsou jen pravé teréňáky. Čtyři poháněná kola dostávají běžná osobní auta, malé vozy, sporťáky ale především stále populárnější zástupci kategorie SUV. Kdo opravdu ocení přínos drahé technologie pohonu všech kol? Podle švýcarského autoklubu TCS jen ten, kdo bydlí na horách a pravidelně jezdí do zasněženého kopce. Využije jistý záběr kol neboli 
trakci, kterou s sebou pohon 4x4 přináší. Čtyřkolka přijde vhod také těm, kteří svým autem chtějí tahat těžké přívěsy, jako jsou karavany, vozíky pro převoz koní, lodí nebo jiných podobných nákladů. Samozřejmostí je pohon všech kol pro terénní auta, která vozí lesníky, dřevaře nebo zemědělce. U některých aut je nutné počítat s tím, že pohon všech kol ukousne část zavazadlového prostorou. A kvůli kilogramům navíc klesá maximální zatížení auta. Zdroje: Auto touring Austria, Autoclub TCS, Jeep, Škoda, Volkswagen Group a Auto1 - import a prodej aut.

 

Příjemný den Vám přeje Auto1 - www.eauto1.cz